O Městečku

Vesnice Městečko leží na „staré“ silnici z Prahy do Benešova (č. 603) mezi obcemi Nespeky pod kterou Městečko administrativně spadá a Poříčím nad Sázavou. A ti, kdo v minulosti po této silnici projížděli směrem na Benešov, určitě nepřehlédli na pravé straně silnice hned na začátku Městečka všeobecně známou hospodu „Na Mlýně“ s kulatým kamenným stolem venku. V minulosti mělo Městečko i druhou hospodu „U Bartáků“, v místech kde „Benešovská“ vesnici opouští.
Za Městečkem silnice směřuje rovně kolem křižovatky „u vil“, kde se dá odbočit na novou spojku mezi dálnicí D1 a Benešovem. Z Městečka do Poříčí nad Sázavu, stejně jako do Nespek, je to přibližně 1 km po asfaltce, lemované alejí mohutných javorů. Tahle silnice kopíruje historickou formanskou cestu, kterou dnes připomíná už jen několik stavení, bývalých formanských hospod. Formanská hospoda měla dvůr, kam zajížděly povozy a který měl téměř vždy dvě brány, aby vůz tažený koňským spřežením se nemusel na dvoře obracet a po odpočinku koní i formana mohl pokračovat ve svém směru dál. Jednu z nich najdete na „staré Benešovské“ po pravé ruce při vyjíždění z obce Ládví, které je mnohým řidičům dobře známé kopcem s lidovým názvem „Ládvaberg“ nebo též „Valnaberg“ podle přilehlé
restaurace. Další připomenutí formanských hospod najdete o nějaké 3 km dál na křižovatce v Křiváčku. Potom už je „Stará hospoda“ v Nespekách a poslední o které se zmíním, stojí za Benešovem na křižovatce s odbočkou na Neveklov. Jistě jich bylo víc ale mě uvízly v oku právě tyhle.
Kolem Sázavy je to samý kopec! Nad Městečkem je ozdobený ocelovou věží vykrývacího TV vysílače, protože další, táhlý kopec nad obcí Nespeky, Hránovice, je hřebenem, který zastiňuje TV signálům celou oblast. Za obcí Nespeky, směrem na Pyšely je další s nepříliš příjemným názvem Šibenice. Na druhé straně řeky, kousek proti proudu, je osada Lutov a nad ní kopec stejného jména.
Ale zpátky do Městečka. Z Městečka vedla kdysi odbočka do Nového Městečka. Dnes je z ní ale jen místní cesta k novostavbám rodinných domků a do chatařské osady. Její pokračování do Nového Městečka zaniklo s výstavbou již zmíněné spojky z dálnice D1 do Benešova. Dnes z té silničky zůstala jen zarostlá a jak jsem se v létě přesvědčil, když jsem si chtěl zkrátit cestu, neprůchozí alej stromů.
Řeka Sázava podtéká kamenný most v Poříčí nad Sázavou a zatáčí táhlým obloukem vpravo do Městečka, kde se ještě před jezem otáčí opačně, tedy doleva a pokračuje do Nespek. Tvoří tak mohutný meandr, začínající v Čerčanech a končící pod obcí Nespeky. Vznikl díky různorodému skalnímu podloží, které je zde tvořené převážně vyvřelinami. Však také v nedaleké Mrači je lom na krásný mračský syenit, z kterého je mnohý pomník. Při kopání studní se tu nalézá hodně různorodý materiál, počínaje naplavenými písky s valouny oblázků, přes „žulu“ jak říkají někteří místní, po tvrdý „modrák“. „Žula“ je ale místní název, je to jakýsi hrubozrnný slín, určitě ne žula, jak jí znají mineralogové. Dá se kopat krumpáčem ale zase ne moc snadno. Po vykopání je z ní hrubozrnný sypký materiál. Horší to je s „modrákem“, ten se musí střílet! Spodní vody ve studních se pohybují někde od devíti či deseti metrů do patnácti, někde i podstatně hlouběji, to zejména v chatařských osadách na okolních kopcích. Chatařských osad je tady kolem požehnaně. Však také jejich obyvatelé o víkendech naplňovali a naplňují všechny místní hospody včetně zahrádek. Ale poslední léta jich přece jen trošku ubývá. Že by to bylo z těch osad do hospod nějak dál? Nebo spíš, že osadníci stárnou a nechce se jim do vsi? Ale i tak, zejména v létě, převažují „náplavové“ nad místními.
Z původních, historických dvou hospod v Městečku, už nefunguje ani jedna. Ta „U Bartáků“ je zrušená už několik desítek let a hospoda „Na mlýně“ před několika lety vyhořela na Nový rok za podivných okolností. Ale přece jen Městečko bez hospody nezůstalo. Dole ve mlýně se v roce 2008 otevřela hospůdka, radost pohledět. S terasou nad řekou, přístavem pro vodáky, interierem, který se musí zalíbit kažému, kdo má Posázaví rád. Ostatně, přijďte se podívat.